فصلنامه آموزش مدارس در هزاره سوم از یک سو با هدف ارتقای سطح دانش و گسترش فعالیتهای پژوهشی پژوهشگران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان؛ و از سوی دیگر کاربرد یافتههای پژوهشی برای حل مشکلات زندگی منتشر میشود.
رسالت اصلی این فصلنامه، بهویژه درعصر کنونی که پیچیدگیها و فنآوریهای روزافزون منجر به تغییرات سریع در جامعه درحال توسعه شده، و معضلات متعددی را پدید آورده است، انتشار یافتههای بدیع علم علوم تربیتی است که در زمینههای مختلف زندگی انسان کاربرد داشته باشد و امکان تبادل نظر و مبادله اطلاعات علمی را بین پژوهشگران و علاقهمندان در سطح ملی و بینالمللی فراهم نماید. بنابراین اهم اهداف این فصلنامه انتشار مقالههایی در قلمروهای متنوع علوم تربیتی است که ویژگیهای زیر را داشته باشند.
- برگرفته از پژوهشهای ناب باشند و نتایج عملی و قابل استفادهای را برای حل مشکلات زندگی فراهم آورند.
2. برگرفته از پژوهشهای بدیع مقایسهای و بنیادی باشند؛ و زمینههایی را کشف کنند که نتایج پژوهشهای بنیادی در آن کاربرد داشته باشند.
3. به ارتقای تولید علم و سطح دانش تخصصی پژوهشگران و جامعه در حوزه علوم تربیتی بیانجامند.
4. امکان مبادله اطلاعات علمی بین پژوهشگران و تقویت نهضت تولید علم و کاربرد آن را در زمینههای مختلف علوم تربیتی در سطح ملی و بینالمللی فراهم آورند.
حیطههای پژوهشی مقالهها در فصلنامه آموزش مدارس در هزاره سوم شامل قلمروهای زیر است:
- آموزش بزرگسالان
- آموزش و پرورش پیش دبستانی
- آموزش و پرورش تطبیقی
- آموزش و پرورش دبستانی
- آموزش و پرورش کودکان استثنایی
- آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی
- برنامه ریزی آموزشی
- برنامه ریزی درسی
- تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
- تحقیقات آموزشی
- تکنولوژی آموزشی
- روانشناسی
- روانشناسی تربیتی
- شیوه های نوین آموزش
- فلسفه آموزش و پروش
- فنون تدریس
- کودکان تیزهوش
- کودکان عقب مانده ذهنی
- کودکان مبتلا به اختلالهای عاطفی و اجتماعی
- کودکان معلول جسمی
- کودکان نابینا و نیمه بینا
- کودکان ناشنوا و نیمه شنوا
- مدیریت آموزشی
- مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
- مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
- مشاوره
- مشاوره تحصیلی